Zenová mysl, mysl začátečníka (Sunriu Suzuki)

Mistr je člověk, který dosáhl oné dokonalé svobody, jež je potencialitou všech lidí. Žije svobodně v plnosti své existence. Proud jeho vědomí neplyne stále stejným způsobem jako naše egocentrické vědomí; vyplývá spontánně a přirozeně ze skutečných okolností každého okamžiku. Výsledky jsou neobyčejné - optimismus, energie, upřímnost, prostota, pokora, klid, radost, neobyčejná bystrost a nejhlubší soucit. Celá jeho existence je svědectvím toho, co to znamená žít v realitě přítomnosti. Aniž bychom cokoli dělali, už pouhé setkání s tak dokonalou osobností je s to změnit náš dosavadní způsob života. Ale nakonec to, co nás na učiteli překvapuje a fascinuje, není jeho neobyčejnost, nýbrž právě jeho úplná obyčejnost. Protože je pouze sám sebou, je pro své studenty zrcadlem. Když jsme v jeho společnosti, uvědomujeme si své silné i slabé stránky, aniž nás on chválí či kritizuje. V jeho přítomnosti vidíme svou původní tvář a ona neobyčejnost, kterou si uvědomujeme, je jen naše vlastní pravá přirozenost. Až se naučíme uvolnit svou pravou přirozenost, pak rozdíl mezi studentem zmizí v hlubokém proudu bytí a radosti rozvíjejícího se z ducha Buddhy.
(Richard Baker, Zenová mysl; mysl začátečníka (Sunrju Suzuki))

Zpočátku budete mít různé potíže budete muset vynaložit trochu úsilí, abyste v cvičení vytrvali. Zejména mladí lidé musí vynaložit velké úsilí, aby něčeho dosáhli. Buďte věrní svému vlastnímu způsobu, dokud nedosáhnete bodu, v němž poznáte, že je třeba na sebe úplně zapomenout. Dokud v tomto bodu nejste, je naprosto mylné domnívat se, že všechno, co děláte, je zen a že nezáleží na tom, jestli cvičíte nebo ne. Ale vytrváte-li ve svém cvičení celým svým tělem i duchem bez zištných myšlenek, pak všechno, co budete dělat, bude pravým cvičením. Vytrvat ve cvičení by mělo být vašim cílem. Když něco děláte, prostě to dělat by mělo být vašim cílem. Forma je forma a vy jste vy, a skutečná prázdnota naplní vaše cvičení.

Nejlepší způsob je cvičit bez jakéhokoli potěšení, dokonce i bez duchovního potěšení. Měli bychom prostě cvičit a zapomenout na své tělesné i duševní pocity = úplně na sebe zapomenout.  

Příčinou konfliktů jsou utkvělé nebo jednostranné představy.

Komentáře